5 vragen aan…| Ge-Fibo, where the magic happens!

Ge-fibo 25 juni 2020

Waar Dennis gaat, zal je steevast ook Ken zien verschijnen. En waar Ken komt, zal ook Dennis naast hem staan. De twee leiders van Ge-Fibo zijn dan ook een standvastig duo, dat met een groot enthousiasme en out-of-the-box mentaliteit, Ge-Fibo de toekomst in katapulteerde. Ontdek hier hoe ze de digitalisering omarmden.

 

Hoe zijn jullie met Ge-Fibo begonnen?

Dennis: “In 2005 startte ik in Marc Geerts’ kantoor als stagiaire. Vijf jaar geleden nam ik het kantoor over. Hét ideale moment, want de digitalisering in de accountantssector stak toen net de kop op, en het was het perfecte moment om de volgende stap te nemen.”

Ken: “Ik stapte in 2012 het kantoor binnen, en leerde Dennis kennen als collega. Ik kreeg toen vrij snel de opdracht Ge-fibo mee op het digitale spoor te zetten. Wat in 2016 leidde tot de oprichting van Difibo, het kleine digitale broertje van Ge-Fibo, om een 2.0-versie van het kantoor uit te rollen. Noem Difibo een start-up bedrijfje of een digitaal laboratorium dat de ondernemer helpt bij het efficiënter maken van zijn administratieve processen.”

Dennis: “We hadden dus beide duidelijk een oog voor digitalisering, dat zou ons uiteindelijk samenbrengen als partners.”

Heb jij ook een oog voor digitalisering? Ga dan in gesprek met één van onze digitale experts en spar samen over de toekomst!

 

Afgelopen jaren zetten jullie grote stappen, zeker qua digitalisering, met een ongekend enthousiasme en plezier. Wat drijft jullie?

Ken & Dennis: “Vorig jaar werd mij eens gevraagd wat we deden. Wel gemakkelijk: boekhouden! Maar dan vroegen ze ook waarom? En dat is inderdaad een heel moeilijke vraag. In essentie komt het erop neer dat we ondernemers helpen ondernemen. We willen ze ontzorgen van hun administratieve lasten, zodat ze met een glimlach op hun gezicht kunnen ondernemen. We willen met Ge-fibo dan ook nog verder groeien naar een bedrijf waar de persoon ECHT centraal staat. Niet enkel de klanten, maar ook zeker onze medewerkers. Met als uiteindelijke doel: “gelukkige mensen”. En menselijk contact gaat hierin cruciaal zijn! Onze no-nonsense aanpak, persoonlijk contact en open, eerlijke communicatie typeert dat volledig. We zijn dan ook niet het typische stropdassen kantoor. 

Soms moet je jezelf afvragen: waarom stap ik elke ochtend uit bed? Is het gaan werken om een pensioen op te bouwen en aftellen naar dat pensioen? Of is het iets anders?

Ik maak liever deel uit van iets groters, iets waar je je passie in kwijt kan. Het gevoel krijgen dat wat je doet, echt een verschil maakt voor iemand. Ik heb een zwak voor ondernemers, ik wil ze dan ook een wow-ervaring bezorgen, gelukkig maken, geen middelmatige service. Werken aan een happy place to work.”

 

Ken, jij bent apart begonnen met de digitalisatie in het kantoor. Hoe heb je dit op poten gezet en hoe trek je dit verder door in het kantoor?

Ken: “Van nature heb ik een hoge drang naar efficiëntie en vereenvoudiging (of een afkeer voor inefficiëntie). Mijn gezonde dosis interesse in software en gadgets is dan ook een plus om zoiets op poten te zetten.

Dat brengt ons een beetje naar de HOE we onze WAAROM vertalen naar onze WAT.

Efficiëntie is daar de sleutel tot succes. Digitalisatie is de beste manier om alle processen zo efficiënt mogelijk te laten lopen. Al vrij snel werd duidelijk dat we moesten groeien naar volledig online boekhoudingen en andere online tools inzetten om alles te vergemakkelijken voor alle partijen.

Alles start met alle processen in kaart te brengen. Vervolgens moet je durven iets te veranderen en op zoek gaan naar interne pioniers, die ervoor open staan. Veranderen is soms moeilijk voor de klassieke (licht autistische) boekhouders :-). Als dan blijkt dat de pioniers tevreden zijn van de geboekte resultaten, dan moet je het doorduwen naar de rest van het kantoor. Bij Ge-Fibo is dat wel gelukt en niemand wil nog naar de vroegere werkwijze teruggaan, de job wordt gewoon leuker. De mindset moet er uiteraard zijn en je moet ook de tijd nemen om te werken aan je eigen kantoor en mensen.  Niet alles is tot een goed einde gekomen, maar dat is normaal als je dingen uitprobeert. Als het niet goed is, moet je er op tijd de stekker uittrekken.

Je moet de digitale technologie gebruiken die voorhanden is en deze combineren met de echte menselijke aspecten, om zo te zorgen voor een geweldige ervaring. Mensen willen versteld staan ​​van iets wat ze niet hadden verwacht!

Het gaat niet zozeer om de technologie zelf. Het gaat erom hoe je die gebruikt om je menselijke talenten te verbeteren. Wanneer de technologie samensmelt met de unieke menselijke touch en talent, that’s when the magic happens!”

 

Jullie maken er op kantoor een spel van om de dagdagelijkse verwerking zo optimaal mogelijk te houden. Hoe werkt dat juist?

Ken & Dennis: “De dagdagelijkse verwerking is nooit een issue geweest bij ons. Dat was heel snel ingeburgerd bij iedereen. Als we de belofte maken om alles elke dag bij te werken, dan moeten we die ook nakomen. Als er een collega niet aanwezig is, dan wordt de workflow opgevangen door de andere medewerkers. En dat gebeurt spontaan, zonder dat het gevraagd moet worden. Wat op zich iets is om te koesteren, want dat typeert wel onze cultuur op kantoor. Absoluut niet ieder voor zich!

Kwaliteitscontroles worden ook minstens wekelijks uitgevoerd, om fouten er snel uit te halen.”

 

Onlangs werd jullie harde werk met de Operational Excellence Award bekroond. Hoe hebben jullie hier naartoe gewerkt?

Ken & Dennis: “We hebben er niet bewust naar toegewerkt. Het is eerder een bekroning van wat we steeds willen doen: een zo goed mogelijk service bieden! Klantentevredenheid, efficiëntie, automatisatie, kwaliteit en tijdigheid dragen we gewoon hoog in het vaandel.

We hebben die award dan vooral te danken aan alle medewerkers bij Ge-fibo. Want uiteindelijk zijn zij het die elke dag opnieuw paraat staan om alle klanten met veel enthousiasme bij te staan in hun ondernemen.”

 

bron: https://www.yuki.be/be/5-vragen-aan-ge-fibo/