Elektrisch rijden nog de moeite?

Nieuwe fiscaliteit 2020: de impact op je elektrische wagen

  1. Is elektrisch rijden nog de moeite anno 2020?
  2. Hoe kan je een elektrische auto jouw zonnepanelen laten terugbetalen? Is het niet duur?
  3. Hoe zat dat nu weer met die fiscale aftrekbaarheid?
  4. En wat hebben schapen en Star Wars te maken met elektrische auto’s?

In deze (enigszins subjectieve) uiteenzetting vol waarheden kom je er alles over te weten.

(geschreven door een fan)

Sinds begin 2020 is de autofiscaliteit voor bedrijfswagens grondig gewijzigd. Ook voor elektrische auto’s zijn er een aantal wijzigingen. We geven graag even een klein overzicht en lijsten de voordelen even op. Want is het nog interessant om een elektrische auto op de firma aan te schaffen? Voor alle duidelijkheid, het gaat hier over ​100% elektrische wagens​. De hybrides laten we even buiten beschouwing.

 

Fiscaal aftrekbaarheid

Tot 31 december 2019 waren wagens met een elektrische motor nog voor 120% aftrekbaar. Vanaf 1 januari 2020 is dat percentage teruggeschroefd tot ​100%​. MAAR de oplaadkosten/ het elektriciteitsverbruik zijn nu voor ​100%​ aftrekbaar. Dus nog steeds super nice! Voordeel ​✔

Verkeersbelasting en de BIV

NOPE! In het Vlaamse Gewest zijn wagens die puur elektrische rijden nog steeds vrijgesteld van de belasting op de inverkeerstelling (BIV) én van de verkeersbelasting.

Voordeel ​✔

 

Voordeel van alle aard

Met de nieuwe WLTP-normen wijzigt ook het VAA. Voor 100 procent elektrische auto’s blijft het simpel, daarvoor wordt per definitie 4 procent van de cataloguswaarde gebruikt. De werknemer/bedrijfsleider neemt zes zevende ten laste.
Huh? WLTP-normen, wat is dat allemaal? … In mensentaal: het VAA bij een elektrische auto zal altijd voordeliger of gelijk zijn dan bij een fossiele-brandstof-auto met dezelfde cataloguswaarde.

Voordeel ​✔

 

Laadpalen

De aankoop- en installatiekosten van een laadpaal zijn ook 100% aftrekbaar, zowel voor een laadpaal op het werk als voor een laadpaal thuis bij de werknemer/bedrijfsleider.

Voordeel ​✔

 

Onderhoud

Als je al eens de ‘motorkap’ van een elektrische auto hebt geopend, zal je weten dat er niet veel ‘onder’ zit, enkel een beetje ruimte voor boodschappen. Een klassieke wagen op brandstof telt al snel een 800-tal kleine onderdelen. Een elektrische auto heeft slechts drie hoofdonderdelen: een elektrische motor, een omvormer en een ingebouwde lader. Er zijn dus een pak minder slijtage-onderdelen en vloeistoffen. Minder onderdelen = minder onderhoud = minder kosten. Het onderhoud is minstens de ​helft goedkoper​.

Voordeel ​✔

 

Verbruik

Rijden met een elektrische auto kost een stuk minder dan met een traditionele auto. De kost van het verbruik, het ‘tanken’ dus, ligt gemiddeld tot ​50% lager​ dan bij een benzinewagen. Komen er zonnepanelen mee in het spel, dan zal het nog minder zijn.

Voordeel ​✔

 

Elektrisch laden thuis, hoe doorrekenen?

Uiteraard wil je privé niet opdraaien voor de verhoogde elektriciteitsfactuur!
Er zijn 3 manieren om je vennootschap/ werkgever te laten betalen voor deze kosten:

  1. Vennootschap betaalt de volledige elektriciteitsfactuur​, gemakkelijk toch!? Ja en nee. Je gaat dan wel belast worden op een voordeel van alle aard voor ‘gratis elektriciteit’ (forfaitair € 1.010/jaar voor inkomstenjaar 2019). Hier betaal je dus belastingen en sociale bijdragen op. Je zal dan ook de elektriciteit apart moeten laten factureren aan de vennootschap en niet ook het gasverbruik, anders heb je nog eens een voordeel ‘verwarming’.
  2. Slimme laadpaal.​ Als je dan toch thuis een laadpaal zet, kies dan meteen voor een “slimme”. Die stuurt je elke maand de laaddata van het verbruik aan een gemiddeld tarief per kWh (tarieven vind je op de website van ​vreg​) en reken je zo gemakkelijk door aan je vennootschap/ werkgever. Heb je thuis zonnepanelen liggen? Dan zal je eigen kostprijs een pak lager liggen dan het gemiddelde tarief. Dubbel voordeel dus, zo heb je de kost van zonnepanelen er snel uit!
    Voordeel ​✔
  3. Rittenadministratie​. Dan zal je alles manueel moeten bijhouden: datum,kilometerstand, … Vervolgens doorrekenen aan de hand van het theoretisch verbruik (bijvoorbeeld 18 kWh per 100 km) en het tarief per kWh. Veel manueel werk dus…daar passen we voor.

 

Klimaat

Open deur intrappen?
Een elektrische auto heeft:

  • Minder uitstoot van CO2 (zowel bij de productie van de brandstof als tijdens het rijden)
  • Geen uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden
  • Minder fossiele brandstoffen nodig

Dus goed voor het milieu, dat is een no brainer!

Voordeel ​✔

 

Nadelen

Wie echt nadelen zoekt, zal er altijd vinden. Hier zijn er alvast enkele:

  • Prijs​. Deze blijft vrij hoog, maar meer en meer komen er betaalbare modellen uit.
  • Actieradius​. Bij de meeste modellen ligt dit tussen de 250 en 660 kilometer. Maar eerlijk? Hoeveel keer rij je in één ruk meer dan 250 kilometer…
  • Netwerk van laadpalen​. Beetje eenzelfde ‘probleem’ dat in relatie staat met de actieradius. Maar het netwerk van laadpalen groeit zienderogen en in de praktijk wordt er meestal op het werk of thuis opgeladen.
  • Niet altijd goed hoorbaar​. Een elektrische auto is uiterst stil en daardoor niet altijd goed hoorbaar voor de zwakke weggebruikers (en al zeker niet voor de slechthorenden), vooral als er traag gereden wordt. Wat dus kan leiden tot vervelende taferelen met opschrikkende wandelaars, uitwijkende fietsers of schapen die niet van de baan gaan (maar die laatste doen dat sowieso niet altijd…). Hier zou nog wel een leuke oplossing voor gezocht kunnen worden (misschien dat de auto zelf de zwakke weggebruikers kan waarschuwen van zijn nabijheid door het geluid van een X-wing uit Star Wars te produceren? Elon?)

 

Maar waarom rijdt nog niet iedereen elektrisch dan?

Goede vraag! Elektrisch rijden is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je portefeuille. Misschien heeft het te maken met het aanbod en de kostprijs van elektrische wagens? Maar meer en meer autofabrikanten hebben of komen met een elektrisch model in hun aanbod, waardoor het elektrisch wagen landschap er wellicht snel anders zal uitzien. Ook zie je nu al her en der de laadpalen als paddenstoelen uit de grond schieten in verschillende gemeenten en steden.

Oh ja: rijden met een elektrische auto is A Lot of Fun!

Maar zoals alles (maar vooral de aankoop van auto’s), is de keuze onderhevig aan je persoonlijke voorkeur. ​Des goûts et des couleurs, on ne discute pas.​ Dus doe ermee wat je wil, maar de kleur kies je zelf 🙂